skip to Main Content
Hør Mads’ Vilde Forvandling

Hør Mads’ vilde forvandling

  • Blog

Hør Mads’ vilde forvandling

I dag skal du møde en ung mand ved navn Mads, som d. 4 februar 2017 fik en hjernerystelse. Han var med på Hold 4 på Hjernemadsprogrammet for dig med hjernerystelse og i dag deler han sin vilde forvandling for at inspirere dig.

Hvordan havde du det INDEN du startede på Hjernemadsprogrammet?

Mads:
• Kunne kun være socialt aktiv i maks 4 timer i et lokale med maks 6 personer. Dvs jeg var utrolig følsom overfor for støj og for mange indtryk. 1-2 sociale arrangementer om ugen var grænsen.

• Skulle have en til to ”morfar” (middagslure) hver dag. Mit energiniveau var generelt meget lavt.

• Lige begyndt at kunne læse ultimo september, men kun i 10 min ad gangen (min læsehastighed startede med 3 minutter to gange om dagen, morgen og aften, hvor jeg øgede læsehastigheden med 1 min pr dag).

• Kunne stadig ikke se på en computerskærm, hvorfor jeg heller ikke kunne genoptage mit arbejde (kontorstilling med computeren som det primære redskab)

• Kunne ikke være fysisk aktiv – udover at gå og cykle. Sex var også bandlyst!

• Tinitus (som jo nok aldrig forsvinder)

• Store søvnproblemer – både at falde i søvn, men også at sove mere end 3 timer ad gangen.

Hvorfor meldte du dig til Hjernemadsprogrammet?

Mads: Pga mine varige mén efter min hjernerystelse d. 4. februar 2017.

Hvad er den største (konkrete) forandring, du har oplevet (i dit liv) efter du har været på Hjernemadsprogrammet?

Mads: Dette punkt vælger jeg at svare på i et noget større omfang end spørgsmålet ligger op til, da jeg synes, at det er god inspiration til alle, men også som en tak til Ida og Umharo, da de har stor andel i denne forandring.

Derudover er det vigtigt for mig at pointere, at jeg har fra dag 1 har gjort følgende HVER DAG:
• Spist mellem 1.000-1.500 gram frugt og grøntsager inkl bær, ingefær og gurkemeje, hvoraf 750-1.000 gram bliver optaget igennem juice

• Spist fisk 3-4 gange om ugen

• Spist ca 30 gram nødder

• Levet efter ”90/10 princippet”. Dvs 90 procent af ugens 21 måltider har været sunde, hvoraf jeg har tilladt de sidste 10 procent at være mulige ”overspringshandlinger”. Dvs 2 måltider om ugen. Disse er typisk optaget til sociale arrangementer.

• Taget følgende anbefalede kosttilskud: Fiskeolie, kreatin, vitaminpiller og magnesium

Allerede efter 11 dage, d. 13 oktober (vi startede med Hjernemadsprogrammet d. 2. okt 2017) oplevede jeg den første markante ændring. Jeg var inviteret til min søsters 26-årige fødselsdag sammen med hendes 7 bedste veninder. Jeg havde på forhånd regnet med, at mit hoved maksimalt kunne holde til 3 timer, og så ville de have talt ørerne af mig. Jeg holdte dog ud i hele 5 timer, som kom som noget af et chok for mig, da dette var ikke bare var en normal sit-down dinner, men en decideret fest med høj musik, meget berusede mennesker, samt et højt skingert lydniveau fra 8 højlydte tøser, der alle talte/sang i munden på hinanden. Fra den dag af viste jeg, at der kunne udrettes noget stort med min kostændring i løbet af disse 12 uger.

Følgende er en kronologiske liste over de mest markante forandringer i min hverdag:
• 21. oktober: er til et socialt arrangement ude i byen i 11 timer i streg uden problemer inkl restaurantbesøg og to barer.

• 7. november: havde sex for første gang i over 8 måneder. Dvs mit energiniveau og tolerance overfor at få pulsen op havde rykket sig.

• Ca 10. november: min læsning kom tilbage til normal. Min neurokiropraktor definerer det ved at kunne læse 2*3 timer om dagen uden problemer

• Ca. 10 november kunne jeg for første gang lave en let og kort styrketræning med vægte (kan dog stadig ikke få pulsen op. Dvs en løbetur mm er f.eks. et no go).

• 17. november: er til min første koncert. LOC, hvor der var samme lydniveau, som på en hvilken som helst natklub. Min tolerance overfor lyd havde rykket sig markant.

• 27. november: kan for første gang se på en computerskærm. Dette blev opnået ved hjælp af et gratis computerprogram F.lux (F.lux går ind og nedsætter det blå lys) samt et gult transparent papir, der ligges ovenpå skærmen, som et yderligere filter for det blå og skarpe lys. F.lux kan downloades på 2 min og er meget anbefalelsesværdig.

• 11. dec: genoptager arbejdet med 2,5 timer man-, tirs-, tors-, fredag. 09.00-11.30 plus 30 min frokost med kollegaerne. Efter jul arbejdede jeg 3 timer på førnævnte ugedage.

• Jeg skal ikke længere have 1-2 middagslure om dagen, men i stedet 0-1 (5-6 dage om ugen er det dog nødvendigt med en lur alt efter, hvor social aktiv jeg er med arbejde osv).

Jeg sover bedre (dog langt fra normalt), hvilket har øget mit daglige energiniveau væsentligt.

 

“Det en nærmest sindsyg forandring der er sket på disse 12 uger vs. de forudgående 8 måneder, hvor der kun skete en meget lille fremgang fra måned til måned.”

 

Som ovenstående viser, er der sket en nærmest vanvittig forandring i mit liv. I september var jeg hjemmegående og kunne ikke overskue ret meget til i dag at være tilbage på min arbejdsplads og deltage i flere forskellige sociale arrangementer hver uge. Jeg vil skyde mig selv til at være på 70-75 procent, så der er stadig en lang vej endnu. Dog er det en nærmest sindsyg forandring der er sket på disse 12 uger vs de forudgående 8 måneder, hvor der kun skete en meget lille fremgang fra måned til måned.

Derfor har jeg også valgt at fortsætte denne livsstil indtil jeg forhåbentlig er tilbage på 100 procent (jeg selv gætter på, at det i hvert fald vil tage endnu et års tid). Jeg er også begyndt på sovepiller primo januar, der også har været til stor hjælp jf mit daglige energiniveau. Derudover vejede jeg i december 2016 83 kg, mens jeg et år senere december 2017 var helt nede på 70 kg. Ca de 8 af dem er ren muskelmasse, der er tabt i og med, jeg stadig ikke kan være fysisk aktiv.

I dag er jeg oppe på 72 kg og næsten lige så fit, som da jeg var konkurrencesvømmer i mine teenageår. Billedet er fra d. 20. januar. Jeg har på daværende tidspunkt kun trænet 8 gange, siden mit første lette træningspas i november siden jeg fik hjernerystelse. Så udover ovenstående fremgang, kan man fysisk også se, at kroppen er sundere end aldrig før.

Endvidere har jeg i den seneste måned (januar) kun oplevet yderligere fremgang. I denne uge havde jeg f.eks. min første ”hele” arbejdsuge, hvor jeg var på kontoret alle ugens dage med stor succes – 20 timer i alt, 4 timer pr dag.

Jeg vil til enhver tid anbefale forløbet til venner og bekendte.

Tusinde tak for nu Ida og Umahro. I har været en uvurderlig hjælp og inspiration for mig!Mads Dalgaard, deltager på Hold 4 Hjernemadsprogrammet. 

Vil du også spise dig til mere energi vha. kosten efter din hjernerystelse, så kom med på HjerneKuren.

Programmet er lavet i samarbejde med ernæringsekspert Umahro Cadogan, som du måske kender fra Tv2 programmet “Kan man spise sig rask”.

[Mini HJERNEKUREN] for dig med hjernerystelse

Få energien tilbage efter din hjernerystelse og lær hvordan du bruger kosten til at speede din helingsproces op. Det koster kun din e-mail.

.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top