skip to Main Content
Glutenfrie Meltyper

Glutenfrie meltyper

  • Blog

Glutenfrie meltyper

I dag skal vi snakke om glutenfrie meltyper, for nøj hvor er der kommet mange forskellige slags på markedet. Jeg får tit spørgsmål om glutenfri mel, så nu har jeg samlet lidt info om nogle af de forskellige her.

Jeg har valgt 8 ud, som jeg selv elsker at bruge i mit hjernekøkken.

1. Kikærtemel – Uhhh.. Mit yndlings mel. Den er fyldt med gode proteiner og fibre og så er den nem at arbejde med. Brug den når du laver vafler, i brød, i kager og pandekager. Det indeholder ca. 18,6 gram protein pr. 100 gram. Du kan købe økologisk kikærtemel her.

Opskrifter med kikærtemel på bloggen: Karrydellergulerodsdeller, rødbede frikadeller, vafler med bærcreme, vaffel sandwich, morgenpandekager, sunde pandekager, gurkemeje fladbrød,

 

2. Quinoamel – Den står også højt på listen over yndlingsmel. Den er glutenfri og så er den fyldt med gode proteiner. Den har mere smag end f.eks. kikærtemelen og den er lidt tungere at arbejd med. Brug den som en del af din mel-vaffel-blanding, i brød og knækbrød. Du kan købe quinoamel i de fleste velassorterede supermarkeder eller du kan økologisk quinoamel her.

 

3. Linsemel – Den er forholdvis ny på markedet og ja den er simpelthen lavet fra linser. Linser er en god proteinkilde og her kan du med fordel snige lidt af denne meltype ind i din madlavning. Det indeholder ca. 25 gram protein pr. 100 gram. Jeg har prøvet at tilsætte lidt rød linse mel, når jeg har lavet vafler og de blev mega gode. Her kan du købe økologisk rød linsemel. Det findes også i gult. Du kan finde økologisk gult linsemel her.

 

4. Kastanjemel – Det smager nøddeagtigt og giver kant til din bagning. Det er fint at bruge sammen med andre typer af glutenfrit mel. Her kan du finde økologisk kastanjemel. Psst… kastanjevafler smager himmelsk!

 

5. Boghvedemel – Man kunne godt tro at denne indeholder gluten pga. dets navn, men boghvedemel er glutenfrit. Det er nemt at bage med og er det man kan kalde en ‘let meltype’ imodsætning til f.eks. quinoa- og kastanjemel, som er lidt mere i den tunge ende. Brug boghvedemel der hvor hvedemel ellers skulle være brugt. Det indeholder ca. 12 gram protein pr. 100 gram. Her kan du finde økologisk boghvedemel.

 

6. Mungbønnemel – Ja det er der faktisk noget der hedder. Det er mel som indeholder meget protein. Ca. 23,9 gram pr. 100 gram. Og 16,34 gram kostfibre pr. 100 gram. Her kan du finde økologisk mungbønnemel.

 

7. Mandelmel – Mel lavet fra knuste mandler smager sødt, sådan lidt marcipanagtigt. Brug lidt i dine kager – det smager fortryllende. Her kan du finde økologisk mandelmel.

 

8. Rismel – Denne mel af lavet af ja ris.. det kommer nok ikke som den store overraskelse… Du kan få både hvidt ris mel og brunt ris mel. Det brune er lavet af brune ris, som indeholder mere næring end de hvide. Brug rismel i dit bagværk. Find her økologisk hvidt rismel her. Find her økologisk brunt rismel.

[Mini HJERNEKUREN] for dig med hjernerystelse

Få energien tilbage efter din hjernerystelse og lær hvordan du bruger kosten til at speede din helingsproces op. Det koster kun din e-mail.

.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top