skip to Main Content
Sådan Kommer Du Godt Igennem Julen Også Med En Hjernerystelse

Sådan kommer du godt igennem julen også med en hjernerystelse

  • Blog

Sådan kommer du godt igennem julen (også) med en hjernerystelse!

Julen er hjerternes fest.

Men med en hjernerystelse i bagagen kan julen faktisk være noget af en mundfuld.

Ikke kun med julegaveindkøbene, men også middagen og alt hvad der hører til dagene op til og efter. Derfor deler jeg 5 trin til hvordan du kommer bedst igennem julen (også) med en hjernerystelse.

For ja det er kun få år siden at jeg var i samme situation som dig, så jeg kan sagtens huske hvordan det er.

5 lette trin til at komme godt igennem julen (også) med en hjernerystelse!

1. ✔ HOLD PAUSER: Jep, du ved hvor vigtige de er. Og i denne juletid er de endnu vigtigere at huske at tage. Læg dig ind på et værelse ved siden af, tag ørepropper i, en øjenmaske og luk verden ude i nogle minutter – giv hjernen fri for alle stimulis, det gør underværker. Tag pauser og gerne FØR du mærker, at nu kan du ikke mere.

2. ✔ FÅ NOK S..: En god nattesøvn kan gøre underværker for dit energiniveau i juledagene. Din søvn er afgørende for din hjerne og ike mindst dens heling efter din hjernerystelse. Det er dens opladning, lidt ligesom når du oplader din telefon, den fungerer ikke uden at blive ladt op. Tilmed er søvnen med til at rense giftige affaldsstoffer fra hjernen vha. det glymfatiske system. Du kan læse mere om hvorfor din søvn ændrer sig efter hjernerystelse her.

3. ✔ SPIS HJERNEMAD: Julen er et madorgie, men faktisk er der også nogle gode sager ind imellem. F.eks. er vintertiderne fyldt med lækre grøntsager såsom kål og rodfrugter – og spis endelig løs af alt det grønne guld.

Kast dig over nøddeskålen (især valnødder) i stedet for slikskålen og spis frugt i stedet for at tømme den farverige slikskål. Begræns dit sukkerindtag og hold dit blodsukker stabilt hele dagen – det vil din hjerne elske dig for. Lær mere om hjernemad efter hjernerystelse her.

4.FÅ MAGNESIUM: Når du har haft en hjernerystelse øges dit tab af magnesium ofte med 2-4 gange, særligt pga. inflammation i hjernen og kronisk stress i kroppen.

Du skal bl.a. bruge magnesium til: at dit stoftskifte fungerer ordenligt, at dine muskler fungerer optimalt, dit hormonsystem, din hukommelse, dit hjertet funktion, dit nervesystems funktion og dit immunforsvarets funktioner. Magnesium har faktisk indflydelse på 300 funktioner i kroppen.

Tegn på at du mangler magnesium:
– kramper
– uro i benene
– spændinger
– træthed
– nervøsitet
– manglende appetit
– kvalme
– depression
– migræne

Former:
Højst optagelighed som magnesium citrat, magnesium aspartat, magnesium bisglycinat, magnesium orotat eller Food-Grown/Food State magnesium.
NB: Pas på tabletter/kapsler, hvor der er tilsat en masse kalk/ calcium som fyldestof.

Mærker:
Puori (det der tidligere hed PurePharma)
Magnesium Diasporal
Plantforce magnesium
Wild Nutrition Food-Grown magnesium

Få mere viden om basis kosttilskud efter en hjernerystelse her.

5. ✔ MEDITER DIG TIL MERE RO: I den travle juletid kan det være en god idé at forsøge at skrue ned for tempoet og få ro på (især) dit nervesystem, som ofte er i alarmberedskab efter en hjernerystelse. Prøv at meditere f.eks. 10 min. hver dag.

Meditation er bl.a. kendt for at:

– Nedsætte stresshormoner i kroppen
– Virke afslapppende i kroppen
– Øge mængden af alfastråler, som sænker blodtrykket og hjertefrekvensen
– Øge dit fokus og koncentration

Du kan finde mine bedste meditationer i Førstehjælpskassen her.

Jeg ønsker dig den bedste jul med dem du holder af!

PS. Og undgå den dårlige samvittighed overfor dine børn – læs hvordan her.

Del meget gerne, hvis du kunne lide det du læste.
25.000 danskere får hvert år en hjernerystelse og 10-15% har langvarige følger.

[PODCAST] 3 ting, der gør, at din hjernerystelse bliver hængende! Og hvad du kan gøre ved det.

Hør podcasten lige nu, som kun koster din emailadresse.
Du bliver samtidig skrevet op til mit inspirationsbrev, hvor du får emails med tips, historier og gode tilbud fra Brain Recovery. Du kan altid afmelde dig med et enkelt klik.

.
.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top