skip to Main Content
Sådan Kan Koffein Gøre Din Hjernerystelse Værre

Sådan kan koffein gøre din hjernerystelse værre

  • Blog

Sådan kan koffein gøre din hjernerystelse værre

Koffein kan gå ind og trigge din hjerne og være med til at blokere for nogle af de signaler, som er med til at give dig en fornemmelse af træthed. Og efter en hjernerystelse er det super vigtigt, at du netop ikke overhører kroppens signaler om hvile og træthed, da det er afgørende for, at hjernen får den ro, som den har brug for.

Dit biologiske signal for træthed starter med A

Jo mere aktivitet der har været i hjernen – jo mere ophobes der et stof i hjernen som hedder Adenosin. Som er en markør for hvor meget run der har været i hjernen. Når Adenosin niveauet når en vis grænse/niveau er der receptorer i din hjerne, som kan mærke og måle at nu er det på tide at sove, hvile, slappe af og få ro på.

Koffeinen går ind og blokerer for Adenosin receptorerne – som er dit biologiske signal for træthed.

Koffein stimulerer også stressresponsen og fjerner nogle af de bremser og signaler der er i nervesystemet, for hvornår der skal ro på.

Koffein påvirker også din søvn cyklus – søvn kvaliteten som er meget vigtig efter din hjernerystelse.

Husk koffein er ikke kun i form af f.eks. kaffe, men også grøn te, matcha te, chokolade og rødvin.

Så vær særlig opmærksom på din indtagelse af koffein, når du har fået en hjernerystelse – så du ikke blokerer for din hjernes signaler til dig.

 

Lær alt om hjernemad til hjernerystelse og hvordan du kan speede din helingsproces op på Hjernemadsprogrammet.

[Mini HJERNEKUREN] for dig med hjernerystelse

Få energien tilbage efter din hjernerystelse og lær hvordan du bruger kosten til at speede din helingsproces op. Det koster kun din e-mail.

.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top